torsdag 14. januar 2010

Pappa al pomodoro (Italiensk tomatsuppe)

Hei igjen.
For 9 år siden sluttet jeg å røyke og fant ut at jeg fikk mye tid til overs. Det tar jo ca 10 minutter å røyke en sigarett, med mine 20 pr dag + alle 5 minuttene jeg unte meg selv ble dette masse ledig tid. Jeg begynte derfor bl.a å bruke litt lengre tid på matlagingen.
Da jeg startet denne bloggen var det ikke helt min mening å skrive så mye om mat, men jeg er generelt opptatt av mat og et godt kosthold. Vi enslige har lett for å slurve med maten, det er "så kjedelig" å lage mat til bare en, og spise alene derfor tyr vi til de "lettvinte" løsningene.
Jeg fant også ut at det tar ikke mye lengre tid å lage en god suppe fra bunn av enn å lage den fra en pose. Hjemmelaget potetmos tar f.eks. ca 15 minutter (husk du deler potene i små biter før du koker dem) og den blir sååå mye bedre.
To store pluss er selvsagt også at du vet hva du putter i kroppen din (og til familien din), og det er god økonomi (i denne januarknipa som mange av oss har).
I går laget jeg min yndlingstomatsuppe.
Oppskriften skriver seg fra et matkurs i Italia. Kan vel hende den har endret seg litt hos meg. Jeg har laget den mange ganger, og barnebarna mine elsker den.
Når jeg finner billige tomater i butikken kjøper jeg 10-12 stykker som går i suppekjelen. Denne gangen kostet de 19 kroner kiloen og med 2 bokser hermetiske tomater regnet jeg fort ut at mine ca 4 liter suppe kom på ca. 30-35 kroner. Jeg fryser ned suppa i bokser, i litt forskjellige størrelser. Den kan også brukes som base for pizza og pastasaus. Det er jo samme jobben å lage en liten som en stor porsjon, tenk så herlig og kjempegodt å ha ferdig suppe etter en stressende dag (raskere å varme opp en å lage den fra en suppepose).
Her er baseoppskriften (den gir ca 4 liter suppe):
10-12 tomater
2 bokser tomater gjerne med chili
200 gr brød (her bruker jeg ofte gamle skalker jeg har tørket) men oppskriften sier lyst brød.
Frisk basilikum/tørket kan også fint brukes, denne gangen jeg brukte provance krydder
1 liter grønnsakbuljong (har du kraft er det helt topp men ikke nødvendig) buljongterning eller fond fungerer helt greit.
Noen fedd hvitløk (etter smak) jeg bruker 6-8 i denne porsjonen. Kan selvsagt sløyfes hvis du ikke liker hvitløk
Olivenolje (ekstra virgin)
Salt og pepper, smakes til med litt sukker og kanskje litt urtekrydder hvis du har eller ønsker den litt sterkere.
Slik gjør du:
Kutt tomatene i terninger (skjer bort stilkfestet). Du kan flå dem men det er ikke nødvendig.
Hell olivenoljen i gryten og tilsett hvitløk, tørket basilikum og tomatene.
Brødet legger du i buljongen til den blir bløtt opp og helles så over i gryten
La gryten småkoke i ca 20 minutter og jevn den med en stavmixer eller i en foodprosessor.
Tilsett friske urter (basilikum) like før servering (denne gangen brukte jeg oregano).
Server med godt brød og litt reven parmasan. Må jo innrømme at det brødet jeg bakte forrige dagen var helt skjønt til denne suppen.

Her kan du selvsagt putte oppi litt mer krydder hvis du vil ha den litt mer smaksterk. Jeg fryser denne basen og tilsetter heller litt mer smak når jeg tiner den opp igjen, alt etter hva jeg skal bruke den til.
Et generelt godt råd når du lager mat med tomater er at jo lenger basen koker jo bedre blir den. Min suppe sto denne gangen og koste seg på platen et par timer. Smaken blir alltid litt rundere med en lite dryss av sukker. Jeg frøs ned 4 bokser med suppe, den jeg spiste igår puttet jeg oppi noen kjøttboller. Italienerne bruker ofte sine herlig italienske kjøttboller i suppen.
En liten ting helt til slutt, vi er jo et resultat av arv og miljø:
Min bestemor Gunda ble tidlig enke og hun var veldig nøye med seg selv. Hver dag når hun hadde spist og var ferdig med oppvasken, dekket hun et brett med en damaskserviett, tallerken og bestikk. Brettes satt hun oppe på kjøleskapet til neste måltid.
"Det skal se pent ut når du spiser" sa hun alltid.
Kos deg med maten og spis sakte. God mat skal nytes.

2 kommentarer:

  1. Hmm, det er nok hit jeg må gå for å finne nye oppskrifter...Jeg skal lage både brødet og suppa når jeg kommer hjem...

    SvarSlett
  2. Så koselig. Det smakte kjempegodt. God ferie. Vi snakkes når du er tilbake.

    SvarSlett