torsdag 8. april 2010

Kjøkkenet mitt

Hei igjen.
Nok en gang har jeg vært litt sen med oppdatering, men her kommer et lite referat av min "påskeferie". Det ble hjemmepåske med overskyet regnvær her hos meg, som i flere deler av vårt herlig land.
Jeg bestemte meg derfor for ta en real kjøkkenvask, og utstyrt med "godt såpevann" salmiakk og grønnsåpe, gikk jeg løs på taket. Kjøkkenventilatoren hadde vært et problem i hele vinter, ikke virket den nevneverdig og spjelet var det noe feil med. Det trakk over komfyren så bolledeigen og andre delikatesser likte seg ikke nevneverdig i den delen av kjøkken, det var så kaldt der. Jeg bestemte meg for å rive ned hele "herligheten"
Her måtte det kraftigere skyds til, og denne gangen utstyrte jeg med andre verktøy. Et besøk til min favorittbutikk "Maleriet" og etter god råd fra Heidi og Trude ble vi enig om en framdriftsplan for mitt "nye kjøkken". Jeg hadde ikke råd til å bytte hele kjøkkenet, dette skulle bare bli en liten "makover" på et lavprisbudsjett.
Her er kjøkkenet før jeg fikk løs på det med "dødsforakt". Først rev jeg alle pyntelistene, det var utrolig hva bare det gjorde. Etterpå kom turen til hyller og skap over komfyren. Det er utrolig hva som gjemmer seg bak sånne skap... ohhh... og ned vifta. Ja, hvordan det er bak slike innretninger vil jeg ikke komme nærmere inn på, men slik så det ut når alt var revet ned.
Neste skritt ble takmaling og sparkling. Jeg hadde bestemt meg for å tapetserer kokekroken, tro meg eller ei, men både vegg og fliser skulle til "pers". Flisene ble sparklet, slipt, grunnet med heftgrunn, sparklet igjen, slipt og et lag til med heftgrunn. Nå var det bare å vente på den lekre tapeten Maleriet hadde bestilt til meg. Ikke mye dødtid her. Sparkling, sliping og grunning av veggen også.
Ute i boden min ventet det meg et trist syn, alle malerboksene mine med akrylmaling hadde frosset i vinter. Nesten 6 liter maling var det bare og kaste... og der sto jeg da på skjærtorsdag med stengte butikker og malingstom. Min gode venninne Elin kom meg til unnsetning, de akkurat hadde pusset opp. Jeg var ikke sen om å starte opp bilen og kjøre til Tyristrand og hentet et spann med grunningsmaling.


Det er ei som ikke syns mors oppussing var noe særlig morsom. Ahura ville nok heller stå ute i regnværet enn å være inne i alt dette bråket av redskap som falt i gulvet og gardintrapp som ble dratt over gulvet. Hun tittet seg rundt etter skjulesteder men de var ikke så lett å finne.
Resten var bare gøy. Opp med nye tapeter og kjøkkenet begynte så smått å ta form. Tapeten på flisene ble malt med to strøk halvblank lakk. Benkeplatene ble malt i gulvlakk, 2 strøk og samme malingen som jeg hadde brukt på spisestuen før jul. Den hadde ikke frosset, både heftgunn og maling var inntakt og restene holdt akkurat til kjøkkenbenken.
Nå er kjøkkenet mitt nesten ferdig. Mangler fortsatt den nye kjøkkenventilatoren og assistenten til å henge på ledninger. Han er like rundt hjørnet. Ventilatoren blir nok det siste som kommer på plass. Fritthengende vifter er langt utenfor mitt budsjett, vifteskap vil jeg ikke ha en gang til. På grunn av hjørneløsningen har jeg problemer med oppheng av de nye veggviftene.
Finner nok en løsning på problemet. Den dagen alt er på plass skal jeg legge inn et bilde.
Jeg må fortsatt være litt forsiktig med benkeplatene for malingen bør herdes i ca 3 uker... og blir det et stygt merke i banken; ja så har jeg mer maling i boden.
Dette ble min påskeferie i år... og gøy var det.

6 kommentarer:

  1. oj, det var mye jobb, du har jammen vært flink.

    SvarSlett
  2. Ja det har ikke vært mye stillesitting hos deg i påsken ser jeg. Det blir nok kjekt å lage mat på dette flotte kjøkkenet når endelig vifta kommer på plass. Da kan du nyte herligheten til fulle. Gratulerer med nytt kjøkken !!

    SvarSlett
  3. Ja, jeg trives godt der. Litt mer gøy å lage mat nå.

    SvarSlett
  4. Så flink du er,Else Marie! Også så fint det blir :)

    SvarSlett