onsdag 12. mai 2010

Hunder, og barn med ball forbudt på Nøkelebytangen, Jevnaker

...så sto det å lese i Ringerikes Blad 7. mai. Jeg reiste en tur til Røsholmstranda og for se hvordan tingens tilstand var der.
Her er rapporten min:
Nå må alle over 18 år ta båtførerbevis - hva med friluftsbevis for folk som ferdes i naturen, og hundebevis for folk som vil anskaffe seg hund? Hva med å læree litt om respekt for naturen rundt seg, ta ansvar for hunden sin og lære litt om gjensidig respekt for hverandre. Lurer på verden ble et bedre sted å bo i da? Verden er ikke sort/hvis, men funkler i mange flotte farger.

Godt utstyrt med hund, hundepose og kamereat dro jeg på oppdgelsesferd. Nok en gang til Røsholmstranda hvor det er et eldorado for spasertur med hund (les hundelufting).
... og hva fant jeg, jo rasen homo sapiens har vært på farten igjen. Jeg gikk og koste meg i sola mens hunden ryddet opp etter de menneskene som hadde vært der denne helgen. Min elskelige lille tispe trenger ingen middag i dag. En haug med engangsgriller, masse rester av pølser og andre go'diser fikke dette lille dyret til å bli ulydig (innkallingen virket ikke idag) med alle disse liflige duftne rundt omkring. Sannelig godt vi har noene til å "rydde opp" etter oss. Lenestolen lot hun stå i fred, hadde ikke tid til å sette seg ned å strekke på bena
på en slik herlig dag.
"Hmm.. hva gjør den pallen der da"?
Mens min 4-bente følgesvenn hoppet og danset, tok seg en tur i vannet, gikk jeg og tenkte på denne artiklen jeg henviser til om Nøklebytangen og Strandveien vel.
Styret i velet vil nekte hunder, og barn med ball i å bruke dette eldoradoet av et sted. Nå har ikke jeg frekvntert stedet på noen år, men jeg var faktisk der med barnebarn, hund, badeball, datter og nistepakke, og vi koste oss veldig en solfyldt ettermiddag i juli 2003 (?) tror jeg det var.
Det var også en gang i "gamle dager" at jeg bodde på Jevnaker i noen år, mens Nøkelebytangen var ei lita øy ute i Randsfjorden ved lavvannn, og borte ved høyvann. Faktisk så lærte "Flaten" min å svømme der, mens ungene boltret seg med ball, vann og båt på badestranden.
Jeg lurer på om kua (oksen i dette tilfellet) har glemt at han var kalv engang i tiden. All ære og respekt for den jobben Fegri senior la grunnlaget for, og til den tangen det har blitt idag.

Nå mener ikke jeg at hundefolk skal kunne oppføre seg akkurat som de vil og la hundene løpe rundt å gjøre livet surt for "folk og fe". Enhver hund skal være under kontroll, komme på innkalling (så sant det ikke er slengt en saftig kotelett under et tre), eller være i bånd/langline. Hundeeier skal også ta opp avføringen etter hunden sin. Det er ikke koselig å hundemøkk under skoene, men det er sannerlig ikke behagelig å ha en hund som har snust opp menneskenens etterlatenskaper ute i skogen heller (hundepose kan brukes her også). Jeg har opplevd begge deler. Bikkja kom stormende tilbake med joggerens middagsmat rundt halsen.Jeg mener at hundens behov også bør tas på alvor, de trenger mosjon og bør kunne få utfolde seg litt på steder hvor de ikke er til sjenanse, eller jager dyr og fugler (vi har dessverre ikke friområder for hunder her i distriktet). På sommeren er det varmt, de trenger også å få tatt en dukkert en gang i blant.
Det er ikke lett her i distriktet, tro meg, jeg vet hva jeg snakker om, har hatt hund i over 30 år. Selvsagt skal de ikke slippes løs på en offentlig badestrand hvor det er badende barn og folk, men jeg ser ikke noe galt i at de luftets i band og får slappe av sammen med familien under en busk på ei strand en varm sommerdag. Det krever selvsagt at hundeeieren er sitt ansvar bevisst og ikke lar hunden ligge midt i solsteiken. Selv vil jeg aldri gjøre dette, jeg vil ikke utsette min hund for skrik, skrål og masse kroppsspråk som den ikke skjønner. Nå er jo dette enkelt på Nøkelbytangen da, for der kommer det jo heller ikke en rullende ball foran nesa på hunden som den får lyst til å løpe etter, de tillater jo heller ikke ballspill - ikke hunder heller.

Jeg må si at jeg kan ikke se noen grunn til at en hund (eller flere) slippes løs på et så avgrenset område, at de får bruke kroppen(e) sin litt på denne tiden av året eller sent på kvelden, men selvsagt ikke hvis det overfylt av badende der. Det krever selvsagt at eieren plukker opp etter den og hvis velet setter opp en søplekasse eller to burde dette problemet være en saga blott.
En god idè for velet, hva med ei kasse ved siden av søplekassa med hunderposer og et skilt med teksten "har du glemt pose til hunden kan du få en her". Hundeposer på Rema 1000 koster ca 11 kroner.

Moralen til Strandveien vel må være: "På Nøklebytangten skal folk ligge pent og sole seg/ta en dukkert så sant de ikke er til sjananse for velet".

Tilbake til Røsholmstrand, da jeg var der så jeg ikke hundemøkk et eneste sted og jeg tok opp etter min hund, men du verden så mye skrot jeg så - etter menneskene.
De har også satt opp nett til balllek.
Nå vet ikke jeg om det er forbudt med hunder der, det er i allefall ikke noe skilt og med litt hundevett og folkevett så skulle det ikke være nødvendig heller.Med dette jeg ønsker folk og hunder en fin og badende sommer.
Siste nytt fra Ringerikes Blad er et svar fra Jevnaker kommune, du kan lese det her...

4 kommentarer:

  1. Godt skrevet, Else-Marie! Jeg satt å lurte på om det virkelig var lov for en velforening å gjøre sånne tiltak, og leser jo nå at det har de ikke. Heldigvis! At det ikke er mulig å ta hensyn til hverandre fatter jeg ikke! Alle og alt som ikke passer inn i hverdagen din skal helst fjernes. Barn som bråker og kaster ball vil man jo ikke ha rundt seg. Leste akkurat om politikere som ikke kan kjøre fly på økonomiklasse fordi det kan være barn som gråter der. Toleranse og inkluderende oppførsel har blitt et fremmedord. Er det rart det blir krig sier jeg... Mange skiløyper på Holleia er det faktisk ikke lov å ha med hund. Da ekskluderer man en ganske stor gruppe mennesker fra å dra på tur dit. Rart at det funker helt greit andre steder som f.eks. Ringkollen. Det blir vanskelig når man ikke kan ta med en varm hund ned til fjorden for å bade den på en varm sommerdag også. Nordmenn er iallfall gode på å lage forbud og regler! Ha en fin helg!

    SvarSlett
  2. Flott beskrevet Else-Marie. Jeg tror at nordmenn må være verdensmestere i å tilgrise naturen. Bare se langs gater og veier. Det ligger søppel overalt. T.o.m. langs E-18, hvor vi kun kjører bil, ligger det hauger med plast og flagrer etter oss.
    Ser at du nevner etterlatenskaper etter hunder... hva med hester da??
    Her hvor jeg bor, er det flere som bruker gangveiene til å ri med sine hester. Finnes det ikke restriksjoner for de?

    Ha en fin helg med familien din, både de på to og de på fire bein.

    SvarSlett
  3. En helt utrolig sak. Burde vel heller vært forbud mot de få håpløse hunde-eierne som sikkert finnes på jevnaker, og ikke minst forbud mot idioter på Røsholmstranda ;)

    Heidi

    SvarSlett
  4. Takk for fine kommentarer. Det som gjør meg trist i alt dette er at folk ikke er sitt ansvar bevisst. Enten vi har hund, katt eller andre dyr, ferdes mye ute i den flotte naturen vi har, må vi kunne oppføre oss slik at vi ikke er til belastning for andre.

    Når det er sagt så er det også endel mennesker blandt oss som ikke ser utenfor sin egen akse og har utrolig kort lunte. Jeg har møtt på noen av dem også.
    Nei... enkelt skal det visst ikke være.
    God helg og sommer til dere alle.

    Hadde forresten en fin tur på Kilemoen med Ahura idag og der så jeg ikke verken søppel eller fikk hundemøkk under støvlene mine.
    Bare en masse furukvister og mose i pelsen på den 4-bente.

    SvarSlett