lørdag 11. juni 2011

Dyrlegens nattmat

...eller  "Dyrlægens natmad" som det heter på dansk hvor retten kommer fra.
Navnet stammer fra Oskar Davidsens restaurant i København på 1920-tallet, hvor en dyrlege hver aftes bestilte dette smørbrødet. Tror kanskje orginalen var litt annerledes.
Dette er min variant av denne delikatessen, eller slik jeg husker den. Jeg stiftet bekjentskap med smørbrødet i mitt skoleår i Århus. På en nattklubb hvor endel av oss norske elevene frekventerete (hmmm relativt ofte) startet vi alltid med dette smørbrødet til en øl og en snaps. (Er det noe rart jeg liker Akevitt). Kan tenke meg at det var det dyrlegen også tok natterstid etter endte legebesøk.

Senere har jeg laget det titt og ofte, når jeg fyser på noe godt. I min tid som husmor med mann og barn lagde jeg leverposteien selv, og da ble det et slikt smørbrød mens leverposteien var nystekt.... mmmmmmmmm snadder.

Ingrediensen er:
Et stykke brød (orginalen sier et stykke dansk rugbrød) jeg bruker det jeg har i huset.
Ca 3 skiver grov leverpostei (skal ikke spares på). Gjerne lunken.
Husk på danske smørbrød dekkes hele brødskiven og litt til.
På mine små turer over grensen til vårt naboland pleier jeg å kjøpe noen himmelske posteier. De er helt topp til denne retten.
Bacon og sopp stekes, gjerne med noen småløk (kan sløyfes).
Pynt herligheten med rødbeter eller syltede agurker (litt etter hva du har i huset)

Husk her skal det ikke spares på godisene.
Værsågod og nyt herligheten med godt drikke (alt etter hvilke tid på dagen det er).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar