søndag 20. juni 2010

Valpedagbok, søndag 20. juni

Endelig er ventetid over... puhhh for et døgn...
Dagen før lette jeg rundt i hagen etter et fint sted å lage seng til valpene mine. Uten at mor så meg (trodde jeg da) hoppet jeg over et lite grønt gjerde (adgang forbudt betyr vsstnok det gjerdet) ved siden av rabarbraen og ved hagens eneste syrin fant jeg ut at her ble det fin seng til dem og satt igang å grave i god lagottostil.

Hørte plutselig hørte jeg et neiiiiiiii og bli, og der var'a med kamerat og knipset et bilde av meg. Etterpå fikk jeg streng beskjed om å forlate bedet hennes og hun tilogmed tettet hullet mitt... maken til dame....
Okay da, får vel klare meg med senga i atelieret da...
Tror ikke jeg skal gå alt for langt inn på lørdagen, men uvel var jeg og mor fløy rundt med dette forb... termometeret hele dagen og snakket med tante Inger i telefon. Hun sa det haster ikke, skjer nok ikke noe før i kveld. Utrolig hvor rett hun hadde. Utover kvelden ble jeg skikkelig uvel og kastet opp og etter en stund kom tante Inger, og etter mange turer opp og ned trappa fikk jeg beskjed om at nå var det forbudt å gå ut. De ville ha kontroll med når vannet gikk og det gjorde det klokken halv elleve om kvelden.

Den første lille jenta kom kl 23 hun var såå søt, hvit med brune flekker. Ikke for det, jeg ga egentlig blafffen i det, for det gjorde vondt. De 4 neste gikk mye bedre og jeg ville vaske dem etterhvert og gi dem litt mat, de er jo så sultne hele tiden og drakk melk med en gang de landet ute i vår friske luft. Vel "frisk og frisk fru Blom" det var da både varmt og innestengt i rommet og luktet ikke så veldig godt heller. Det må være så varmt sa mor så ungene dine ikke fryser.
Tante og mor var enige om at det hadde gått veldig greit og raskt, de spurte ikke meg om hva jeg mente om den saken. To av gutta kom med setefødsel og ingen skal si at det er behagelig, spesielt den sist for han var litt større også.
Etterat alt var over måtte jeg bli med mor ut og løpe en tur, jeg ville ikke forlate ungene mine så tante Inger ble streng i stemmen og sa du må ut for å få tømt deg.
Jada, så måtte jeg det da. Etterpå puttet mor meg opp i badekaret for å vasket meg. Tenk å måtte bade kloken halv tre på natten, disse menneskene er da noen rare dyr.
Det gjorde forresten godt og jeg følte meg mye bedre etterpå. Tante hadde vasket i kassa og lagt på nytt fint hvitt teppe. Det gjorde godt. Jeg var for sliten til å studere avkommene mine mer nøye så vi sovnet alle sammen. Ungene er forresten fryktelig glupske de spiser hele tiden til og med midt på natten. Mor tittet opp i kassa et par ganger i løpet av natten for å se om vi hadde det bra, og det hadde vi.
I dag har jeg fått tatt dem litt mer i øyesyn. De er jo så søte og så sultne. 2 jenter og 3 gutter. Gutta virker rolige og litt sånn "vi skal passe på dere vi" og jentene hiver seg på puppen min og koser seg med maten.
Det er en brun gutt, mor sier hun tror han blir lik meg, men ærlig talt det er da for tidlig å si det da.
Maten står i høysete også for meg, og jeg får den servert på rommet, det vil si oppi valpekassa. Luksus er godt inne imellom gitt.
Mor fikk knipset et par bilder av dem som kommer her. Det kommer flere etterhvert, men det er ikke alltid lett, disse små fotostjernene mine legger seg ikke alltid i fotoposisjon.
Her er en av jentene og under en av gutta, ser forresten nesten ikke forskjell på dem enda, men mor teller brune flekker på ryggen og forskjell på blestene i panna. Lille sjokoladegutt er mye enklere også er det bare en av han.
Tror dette får nok for idag, men i tiden framover skal jeg nok fortelle mer om dem etterhvert som vi blir bedre kjent og jeg finner personlighetene til hver og en av dem. I søskenflokk er det mange forskjellige særegeneheter og de er morsomme å utforske.
God natt nå tror jeg vi skal sove litt til og i morgen er mandag. Vi sees.

7 kommentarer:

  1. Gratulerer så mye! Så koselig. ;-) Jeg vil gjerne komme en tur og se etterhvert....

    SvarSlett
  2. Gratulerer så mye :) Blir kjempemorsomt å kunne følge denne gjengen på bloggen fremover...
    Synes jaggu ikke det er lenge siden du skrev om "kjærestereisen",og nå er kjærlighetsbarna her!

    SvarSlett
  3. Gratulerer med 5 fine valper, og at alt gikk så bra! :-)

    SvarSlett
  4. Gratulerer så masse med skjønne små! Nydelige er de! Det var nok litt av en jobb, og krevende for både to- og firbeinte. Men det ser da ut som det går som en drøm :-)

    SvarSlett
  5. Det går kjempfint. Ahura er veldig flink med dem. De er veldig jevne og typelike. Har faktisk vært stille og rolig hele natten, Ahura mater og koser seg mens jeg sover. Gleder meg til fortsettelsen.

    SvarSlett
  6. GRATULERER så mye med valpene, de er bare så søte da. Kommer til å følge dem videre i valpedagboka, og gleder med til å se dem i aktivitet om noen uker.

    SvarSlett